03 juni 2007

The lost boy

Na deel 1, A child called 'it', heb ik nu deel 2, The lost boy, van de trilogie van Dave Pelzer gelezen. En zoals ik een maand geleden al voorspelde, deel 3 zal ik waarschijnlijk nooit lezen, of ik moet het al toevallig tegenkomen. Maar wat mij betreft is het verhaal nu wel af.

Deel 1 ging over het leven van David als kind, zwaar mishandeld door zijn moeder. Deel 2 gaat verder met zijn tienerjaren, doorgebracht in verschillende pleeggezinnen. Waar David het moeilijk heeft zich aan te passen aan het normale leven. En in een tijd waarin pleegkinderen nog werden uitgesloten in de maatschappij. Van een leien dakje gaat het leven voor David dus niet. Problemen, jeugddetentie, weer een nieuw, tijdelijk pleeggezin. Maar toch weet hij zich er door heen te vechten. Komt voor zichzelf op en heeft de discipline om al jong aan zijn toekomst te denken door te gaan werken en weet bij de luchtmacht te komen, waar deel 3 over gaat.

Het verhaal van David maakte voor mij veel duidelijk over pleeggezinnen. Een kind wordt van hot naar her gesleept, en krijgt het daarbij moeilijk om te hechten. Maar toch is David positief, nog langer bij zijn echte moeder zal waarschijnlijk z'n dood hebben betekend...

Geen opmerkingen: