20 juni 2007

Afgunst

Nog even een stukje lezen, 's avonds tegen elven, dan rustig gaan slapen. Dat dacht ik een paar dagen terug bij het lezen van Afgunst van Saskia Noort, het geschenk dat je deze maand krijgt vanwege de maand van het spannende boek. Al snel zag ik dat ik het in een uurtje uit zou kunnen lezen, dus dat deed ik. En hoewel ik weet dat ik geen spannende films moet kijken 's avonds laat, had ik nog nooit een nachtmerrie gehad van een boek. Tot die avond...

Al tijdens het lezen merkte ik dat het waarschijnlijk wel eens mis zou kunnen gaan 's nachts. Ik voeld me al misselijk bij de beschrijven van wat ontvoerder Ernst met zijn ex Susan deed. En hoewel Susan m'n type niet is, ik was bezorgd om haar. Een spannend boek, goed omdat je zowel de gedachten van Ernst als van Susan ziet. En door de geringe dikte niet vervelend, wat bij Saskia Noort nog wel eens wil gebeuren, heb ik gelezen. Maar hier dus niet. Dit is een sterk verhaal, alleen wel wat voorspelbaar.


Over het algemeen weet ik niet zo goed wat ik met het genre thriller moet. Ik kan er erg van genieten, maar het lijkt steeds weer 'meer van hetzelfde'. Of lees ik de verkeerden, omdat ik alleen de aanbiedingen koop? Vandaag wel de Thrillergids 2007 van Vrij Nederland gekocht. Hopelijk wordt me daarmee wat duidelijk wat goed is en wat niet. Hoewel ik al zag dat de Da Vinci Code 5 sterren kreeg, geen goed voorteken... Suggesties zijn dus welkom.

1 opmerking:

boekengek zei

Ik vond Afgunst erg spannend, daarvoor verdient Saskia Noort hulde. Schrijven kan ze wel. Maar ik houd persoonlijk niet zo van grof geweld en het verhaal vind ik tamelijk ongeloofwaardig.
Ik vond het wel beter dan Nieuwe Buren.