18 juni 2007

Radioverhalen en luisterboeken

Luisteren naar voorgelezen verhalen, nieuw is het niet, als kind had ik al de Luistersprookjes: cassetebandjes plus een boek, en een pingeltje als je de bladzijde moest omslaan. Maar op een gegeven moment wordt je er te oud voor en pak je alleen de boeken nog uit de kast. Maar opeens komt het weer terug in je leven, zoals in het bestaan van de luisterboeken.

Toen het luisterboek opkwam, snapte ik daar weinig van, zelf lezen is toch veel fijner? Ondertussen begin ik het een beetje te begrijpen. Best handig, een CD als je in de auto zit, denk ik, ik kan niet rijden... Zelf een luisterboek kopen kan ik me nog niet voorstellen, maar als ik zomaar kan downloaden wil ik dat soort dingen best eens proberen, zowel als verhaal als als boek.

Eerst de verhalen. In mijn I-tunes staat al een geruime tijd de podcast van Radioboeken, een initiatief van het Vlaamse radioprogramma de Buren en ondertussen ook door de VPRO uitgezonden. Het zijn korte verhalen, van verschillende Vlaamse en Nederlandse auteurs, die niet op papier verschijnen. Hoewel korte verhalen niet echt mijn genre zijn, ben ik toch al wat boeiende verhalen tegengekomen.

En dan is er het echte luisterboek. De KRO heeft zijn Detective maand en het is nu de maand van het spannende boek. Daarom heeft de KRO besloten om de hele maand lang elke week een luisterboek beschikbaar te stellen. Een goede mogelijkheid om het eens te proberen. Op m'n mp3-speler luister ik nou tijdens m'n ontbijt, de afwas (en allerlei andere momenten waar een verhaal luisteren prima gaat, maar een boek lezen niet) naar Duijkers Dossiers van John Brosens. Prettig om naar te luisteren en spannend. Binnenkort zal ik vast nog op dit boek terugkomen.

Ik kan me niet voorstellen dat een luisterboek ooit het echt boek gaat vervangen, voor mij in ieder geval niet. Ik namelijk niet stil zitten en naar een verhaal luisteren, dan heb ik liever een boek in m'n handen. Maar een mooie aanvulling is het wel.

Geen opmerkingen: