05 mei 2007

The boy called 'it'

Een paar maanden geleden kocht ik The lost boy van Dave Pelzer, op een grote boekenbeurs, niet beseffend dat het deel 2 van een trilogie was. Zodoende kocht ik ook A child called 'it', deel 1. En die heb ik nu uit. Deel 3 van de trilogie zal ik waarschijnlijk nooit kopen...

Het boek gaat over de eerste 12 jaar in het leven van Dave Pelzer, waarin hij beschrijft hoe hij wordt mishandeld door zijn moeder. Verschrikkelijk om te lezen: nauwelijks eten, ontzettende wonden, meerdere malen bang zijn om het te overleven. Iets wat ik niet kan begrijpen dat je als moeder je kind aan kunt doen. Gelukkig wordt het op school opgemerkt en kan hij zo worden gered uit de handen van z'n moeder. En wat daarna gebeurd is voor deel 2....


Hoewel het boek met raakt, toch geen deel 3. Deel 2 lijkt me nog wel interessant, hoe waren zijn tienerjaren? Maar in de Dave als volwassen man ben ik niet geinteresseerd. Deels omdat hij al een nawoord schreef in dit boek waarin hij zo optimistisch praat dat ik dat geen heel boek volhoud. Verder de enorme marketing voor de vervolgdelen in deel 1, een kwart van het boek bestaat uit voorproefjes van deel 2 en 3. Dat gaat toch wel wat ver.

Geen opmerkingen: