04 april 2011

Dance lessons

Dance lessons van Áine Greaney is niet het soort boek dat ik normaal gesproken zou kiezen om te lezen, maar een goede keuze voor een boek om te recenseren (NetGalley). Enige romantiek, maar niet al te veel (niet mijn ding) en niet het belangrijkste deel van het boek. De nadruk ligt op verloren familie.

Ellen is Amerikaanse en getrouwd met de Ierse Fintan. En hun relatie lijkt eigenlijk al over te zijn wanneer Fintan overlijdt in een (dronken) bootongeluk. Een paar maanden later komt Ellen erachter dat zijn moeder nog in leven is, hoewel Fintan altijd gezegd heeft dat ze dood was. Wat is de oorzaak van deze ontkenning? Ellen besluit om naar Ierland, naar Knockduff, te gaan, om daar Jo Dowd, Fintan's moeder, te vinden. Wat er daar gebeurt, laat ik aan de lezer over om uit te vinden...

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en zelfs een paar keer vanuit een perspectief van iemand die niet eerder is genoemd, zodat je je afvraagt wie ze is en wat haar verhaal toevoegt. Het houdt je nieuwsgierig. Wat is er gebeurd in het verleden? Hoe zijn die personen met elkaar verbonden?

Ik vond het een interessant, geloofwaardig en realistische verhaal, dat ik met plezier gelezen heb. Op de één of andere manier niet al te zwaar, maar met een diepe betekenis.

Geen opmerkingen: