29 maart 2011

De donkere kamer van Damokles

De donkere kamer van Damokles van Willem Frederik Hermans stond al lang op mijn lijstje toen ik het een tijd terug voor mijn verjaardag kreeg. Voordat ik het las stond het alsnog ruim een jaar in mijn kast. En waarom is me dan weer eens een raadsel.

Het verhaal zal waarschijnlijk bij de meesten bekend zijn. Het verhaal van de antiheld Osewoudt. Is hij nu een verzetsheld, een verrader of er gewoon ingeluisd? Bestaat zijn dubbelganger Dorbeck, die hem opdrachten gaf, echt of heeft Osewoudt hem verzonnen? Een verhaal dat je vertwijfeld achterlaat over wat er nu precies gebeurd is. En dat heb ik bij Hermans meer gehad, toen in Au Pair dichtsloeg.

Maar dat geeft niet, dat maakt het verhaal misschien zelfs alleen maar intrigerender. En het geeft een inkijk in de verzetswereld en in de wereld van verraders.

Het heeft even geduurd voor ik het kreeg, voor ik het las en voor ik het uithad, maar het is een aan te raden boek.

2 opmerkingen:

Koen zei

Dat is goed om te horen, want ik heb hem, samen met "Nooit meer slapen", nog in de kast staan ;-)

Boekenwijs zei

"Nooit meer slapen" is zeker ook een aanrader. Het is lang geleden dat ik het las en ik weet niet alles meer, maar wel dat ik onder de indruk was. Maar weer eens herlezen, als ik daar de tijd voor vind.