12 april 2011

De hemel is goud

Aan het begin van dit jaar heb ik erg veel plezier beleefd aan Het pauperparadijs van Suzanna Jansen. Haar recent uitgekomen dunne boekje De hemel is goud kon ik daarom niet laten liggen.

Dit boekje bestaat uit twee verhalen. Het hoofdverhaal over de race van Parijs naar Madrid, die in Bordeaux moest stoppen omdat het allemaal te gevaarlijk was, in 1903. Het andere verhaalt van een minister-president die gek is van snelle auto's, zich te laat terug trekt als lijsttrekker en de verkiezingen gaat verliezen (iemand een idee wie hiervoor model stond? ;).

Het eerste verhaal vond ik het interessants. De deelnemers in details weergegeven. De spanning is te voelen. Je ziet de auto's voorbij scheuren over wegen die daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn. Het tweede verhaal vind ik wat minder. Herkenbaar en ook daarin is de hang naar te hoge snelheid te zien, maar verder vind ik het niet zo interessant.

Het totale boekje leest weer lekker weg, is onderhoudend en zeker aan te bevelen.

1 opmerking:

Koen zei

Maar eerst het Pauperparadijs voor mij, die staat nog in de kast ;-)