26 januari 2013

De gedaantverwisseling

De gedaanteverwisseling van Franz Kafka had ik al een tijdje in de kast staan, ongelezen. Het kwam pas van lezen nadat ik dit boek kreeg bij de Volkskrant, uit de serie "Verboden boeken".

Het is een dun boek, maar het verhaal is triest en de naam Kafka alleen al roept bij mij toch het idee op dat het wel een lastig boek zou zijn. Dat had lezing van Het proces me al duidelijk gemaakt.

Toch viel dat allemaal natuurlijk wel mee. Toen ik eenmaal in het verhaal kwam, las het lekker weg. En dat verhaal begint in zin één, waarin Gregor Samsa, handelsreiziger, wakker wordt en in een enorm insect blijkt te zijn veranderd. Maar daardoor wil hij zich niet laten verhinderen om alsnog aan het werk te gaan. Maar dat blijkt toch niet helemaal te gaan werken.

Het gegeven is absurd, maar de uitwerking prima. Het verhaal is in mijn beleving ouderwets, gezien de traditionele rolverdeling in het gezin Samsa, maar bedenkend dat dit verhaal in 1912 voor het eerst werd gepubliceerd, valt dat ouderwetse waarschijnlijk wel mee. En hoewel de houding van de rest van het gezin tegenover de veranderde Gregor erg afstandelijk is, vraag ik me af wat ik zou doen als m'n broer opeens een groot insect zou zijn.

En opnieuw bedenk ik meer van Kafka te willen lezen, want dat absurde mag ik wel.

1 opmerking:

Koen zei

Ik hou wel van KAfka, maar moest me er wel even toe zetten. Heb toen voor weinig zijn complete werk gekocht en het eigenlijk achter elkaar uitgelezen. Geen spijt van.