17 januari 2013

Ik en jij

Het jaar prima begonnen met een dun boek. Ik en jij (ook verschenen onder de titel Jij en ik zag ik, vreemd want Ik en jij lijkt de originele Italiaanse titel te zijn) van Niccolò Ammaniti las vrij snel weg, maar is wel een verhaal met een zware laag.

Ammanati heeft volgens mij twee typen boeken geschreven, hilarische en indringende, zware verhalen. Tot nog toe las ik alleen hilarische (Jij bent mijn schat en Het laatste oudejaar van de mensheid). Dit was duidelijk een zwaarder boek.

Het verhaal gaat over Lorenzo, een buitenbeentje. Hij doet er alles aan om z'n ouders maar het idee te geven dat hij erbij hoort en verzint een uitnodiging voor een skivakantie. Maar in plaats daarvan brengt hij een week door in de kelderbox. Een week met een onvoorspelbare wending als zijn halfzus zijn hulp nodig blijkt te hebben.

Een indrukwekkend verhaal, waarin veel niet is wat het lijkt.

Geen opmerkingen: