13 januari 2013

De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween

En dan wordt het tijd voor het laatste boek dat ik in 2012 las: De 100 jarig man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson. Een boek waarover ik al veel had gehoord, zowel positief als negatief. En een boek dat al een tijd in m'n kast stond.

Het begin van het boek sprak me meteen aan. De eerste bladzijde beschrijft precies de titel: Alan klimt op zijn 100ste verjaardag uit het raam en verdwijnt. Maar hij laat wel een spoor na, een spoor dat zo ongeloofwaardig is, dat niemand meteen de juiste link legt en hem vindt. Al bij het busstation jat hij per ongeluk een fortuin en daarna worden z'n avonturen alleen maar wilder.

Het verhaal in het heden wordt afgewisseld met verhalen uit Alans verleden. Een verleden waarin hij alle belangrijke wereldleiders ontmoet en het steeds zo weet te draaien dat hij aan de juiste kant van een conflict komt te staan. En de historische setting is geloof ik steeds wel correct.

Uiteindelijk vind ik het boek te lang, 2/3e was prima geweest. Zolang had ik de meligheid nog wel vol gehouden. Nu is het toch te lang hetzelfde. Helaas, want het eerste deel las ik met veel plezier.

Geen opmerkingen: