11 september 2011

Havana real

Havana real van Yoani Sánchez ontving ik via Netgalley. Toen ik het in hun catalogus zag, was ik net terug van vakantie op Cuba. Dit boek over het echte leven daar moest is dus wel lezen. Waarschijnlijk is dat heel anders dan wat ik als toerist te zien heb gekregen en wat onze gids wilde vertellen. En helaas is mijn voorstelling maar al te waar...

Het boek is een blog in boekvorm. Het bevat de posts van auteur tussen 2006 en 2010. Dit maakt dat het boek niet snel te lezen valt, van een blog lees je ook niet een paar jaar aan posts in een paar dagen. En sommige zaken lijken zich te herhalen. Niet erg en juist handig als je het blog volgt, maar niet als je een bundeling van posts leest. Daarom ben ik het blog maar gaan volgen: Generarion Y.


Het boek toont de strijd die het leven op Cuba vaak is. Men is niet vrij om te zeggen wat men wil, Yoani kan haar eigen tweets niet eens lezen. Ze mag bijna nergens naar binnen omdat ze verdacht wordt van gedrag tegen het regime. Eten is moeilijk te krijgen en vaak onbetaalbaar. Een aangrijpend boek over mysterieus eiland. Ik ben blij dat ik ook over deze kant heb gelezen.

Geen opmerkingen: