18 september 2011

De graanrepubliek

De graanrepubliek van Frank Westerman is een zo'n boek dat ik al een jaar of tien wil lezen. En toch kwam het er niet van. Vraag me niet waarom, want bijvoorbeeld Ingenieurs van de ziel van hem las ik met veel plezier. En dit onderwerp zou me waarschijnlijk nog meer aanspreken.

De geschiedenis van de graanschuur Oost-Groningen, het enige communistische bolwerk van Nederland. Het verhaal van boeren, arbeiders, graansubsidie, Europa, landaanwinning, land teruggave, de Blauwe Stad. De auteur vertelt het verhaal aan de hand van de herenboeren Tijdens op de Stocksterhorn, communist Koert Stek, landbouwcommissaris Mansholt. Vanuit zijn eigen achtergrond op de Wageningse universiteit. Het is een verhaal van strijd tussen boeren en overheid en voortschrijdend inzicht over grondgebruik. Landbouw, natuur en wateropslag wisselen elkaar af.

De geschiedenis is overtuigend beschreven en gaat leven. En na een plezierige lezing levert het ook nieuwe inzichten op. Een aanrader voor iedereen die van goed geschreven 'creative non-fiction' houdt.

2 opmerkingen:

Anna van Gelderen zei

Ik wil dit boek ook al jaren lezen. Ik woon tenslotte al bijna de helft van mijn leven in Groningen en iedereen verzekert mij dat dit zo'n goed boek is. Ik ga meteen kijken of het al als eBoek verkrijgbaar is!

Boekenwijs zei

Helaas zijn de boeken van Frank Westerman volgens mij nog niet uit in e-book.

Het gevoel dat je beschrijft is herkenbaar. Een van de onderwerpen is het boerenprotest in 1990. Volgens mij heeft mijn oom daar nog aan meegedaan. Toen was ik alleen te jong om daar ook maar iets van te begrijpen.