09 december 2010

De moord op de eenendertigste verdieping

Na dit jaar al een aantal boeken over Martin Beck, die Per Wahlöö samen met zijn vriendin Maj Sjöwall schreef, gelezen te hebben, las ik nu een boek door hem alleen geschreven: De moord op de eenendertigste verdieping.

Ook dit boek is maatschappelijk getint. Alles draait om een uitgeverij van tijdschriften die, naar blijkt, de hele media in haar macht heeft. Als er een anonieme bommelding komt op de eenendertigste verdieping, moet de politie de boel ontruimen en de briefschrijver zien te vinden. Maar er mag absoluut geen publiciteit komen...

Hoewel dit verhaal ook prima is, vind ik de reeks met Martin Beck boeiender. Het is gewoon een leukere man dan de hier opgevoerde commissaris Jenssen met onbekende maagklachten. Aan het einde van het boek heb ik nog geen idee waarom nou juist deze persoon de dader is en waarom Jenssen dat wist (maar dat kan aan mij liggen, bij Agatha Christie weet ik het ook nooit). En hoewel alle andere getuigenverhoren het maatschappelijke probleem ondersteunen, wordt er verder weinig mee gedaan. Waarom lijken deze personen niet schuldig? Mij is het niet duidelijk.

Maar toch was ook dit boek goed voor twee ontspannen avondjes.

1 opmerking:

Andries zei

Hallo,

Ik zoek contact met de beheerder van dit weblog. Wilt u contact met me opnemen op andries apenstaart boeklezers punt nl?