22 augustus 2010

Sneeuw

Sneeuw van Orhan Pamuk was zo'n boek dat ik graag wilde lezen, maar waar ik ook wel een beetje tegen opzag. Dik, zware thematiek, is dit wel leesbaar. Het antwoord is ja. De eerste helft van het boek beviel me beter dan het tweede. Niet zozeer omdat de stijl veranderd, juist niet, maar omdat ik het toen wel een beetje had gehad met toneel-coups, hopeloze verliefdheid en eeuwige discussies over het wel of niet dragen van een hoofddoek.

Het verhaal wordt voor het algemeen verteld in de derde persoon, die op Ka, de Turkse dichter die uit Duitsland naar Kars komt, gefocust is. Af en toe duikt echter de alwetende verteller op, in de vorm van Pamuk zelf (wat mij laat twijfelen of er iets verteld wordt dat werkelijk is gebeurd). Ka reist naar Kars na de begrafenis van zijn moeder in Istanbul. Hij komt naar Kars, in de buurt van de Georgische en Armeense grens, om de lokale verkiezingen te verslaan en iets te schrijven over de meisjes die zelfmoord plegen voor een Istanbulse krant. Maar is dat wel de echte reden van zijn reis? Het lijkt meer de liefde voor Ipek te zijn, die hij op de middelbare school ontmoette en van wie hij hoorde dat ze recentelijk gescheiden was.

Ka, eigenlijk dichter, doet onderzoek, spreekt met veel mensen, en raakt betrokken met islamisten (fundamentalisten), Koerdische strijders en mensen die pleiten voor meer vrijheid. Op de de eerste avond van zijn bezoek vindt de eerste rechtstreekse tv-uitzending plaats, vanuit het theater. Deze verloopt dramatisch en eindigt in een regeringscoup en enkele doden. Daarna wordt Ka bemiddelaar, tussen alles en iedereen, met als doel Ipek mee te kunnen nemen naar Frankfurt.

Het verhaal omspant maar drie dagen, maar Ka blijkt veel mensen te kunnen spreken en heeft naar mijn idee wel erg veel macht en komt wel erg gemakkelijk met iedereen in contact. De discussie over hoofddoek kan ik begrijpen gezien de locatie, maar hij wordt wel heel erg uitgesponnen. En alle personen in het boek hebben alleen principes zolang het hen uitkomt.

Het boek is goed, maar naar mijn idee te langdradig. En hoe het met Kars afloopt, nu de sneeuw weer gesmolten is en het weer bereikbaar is, blijft onduidelijsk. Heeft de coup effect heeft gehad? En wordt de krant met nieuws over de avond nog steeds 's middags al gedrukt. Vragen waarop we het antwoord schuldig blijven.

Of ik meer van Pamuk ga lezen, weet ik niet. Als ik ooit besluit Istanbul te bezoeken misschien zijn boek met dezelfde naam...

Geen opmerkingen: