21 januari 2010

Don Quichotte - volume 1

Alweer een jaar of zes geleden werd mijn aandacht voor Don Quichotte van Cervantes getrokken tijdens een college filosofie. In een tekst kwam het vechten met molens voor en ik had geen idee waar dat op sloeg. Tijd dus om me meer in dit verhaal te verdiepen.

Ondertussen heb ik een tijd geleden eens de film gezien en heb ik met het afgelopen jaar door deel 1 van dit boek geworsteld. Het verhaal was wat traag, maar op een gegeven moment, met name de laatste maand, kwam ik er in en schoot het lekker op.

Het verhaal is waarschijnlijk bekent. Don Quichotte is verslingerd aan de ridderroman en verbeeld zichzelf dat hij ook een ridder is. Zijn buurman Sancho Pancha gaat met hem mee op avontuur. Helemaal geloven doet ie het ridderverhaal niet, maar hij tuimt voluit in de belofte van een eigen eiland. Maar toch is Sancho de nuchtere van de twee en probeert Don Quichotte tegen te houden als hij wil vechten tegen de reuzen (ehh, windmolens) of ten strijde trekt tegen een leger (nou ja, een kudde schapen).

Uiteindelijk doet Don Quichotte het allemaal voor Dolcinea, hoewel hij haar nooit heeft gezien en waarschijnlijk bestaat ze niet. Onderweg komen ze veel mensen tegen, die het spel soms meespelen.

In deel 2 wordt het allemaal nog gekker, als ze opnieuw op avontuur gaan en de mensen over hun eerdere avonturen gelezen hebben. Binnenkort ga ik er aan beginnen. Eerst even een andere classic tussendoor.

2 opmerkingen:

Koen zei

Voor mij was het wel één van de mooiste boeken van 2009. Misschien ligt het er ook aan hoe het vertaald is. Ik ken de Engelse vertalingen niet maar heb de Nederlandse vertaling van Barber van de Pol gelezen en die leest als een trein. Benieuwd wat je van deel 2 vindt..

groet,

Koen

Boekenwijs zei

Het zou inderdaad best eens aan de vertaling kunnen liggen. Er staan dingen in waarvan ik me afvraag of de vertaler die er zelf tussen heeft lopen verzinnen. Misschien dat ik ooit de NL vertaling nog eens ga lezen. Over Barber van de Pol heb ik veel goed gehoord.

Ondertussen kom ik eindelijk een beetje in het verhaal van deel 2. Ik hoop dat de komende tijd een beetje vol te houden...