13 januari 2009

Winterzon

Zoals zo vaak lukte me het ook deze keer niet om het boek dat ik wilde lezen te lezen op het meest ideale moment. Deze keer Winterzon van John Grisham, in het Engels de sprekendere titel Skipping Christmas. Een perfect boek voor de feestdagen. Maar ja, zoals het me ook nooit lukt om de naamgever van de boekenweek in de boekenweek te lezen, lukt het me ook niet om dit boek met Kerst te lezen. En zo las ik het nu, een paar weken later.

En het is voor mij het ideale kerstboek. Heel veel heb ik niet met Kerst en ik loop wel eens te denken om die hele laatste week van december eens over te slaan en dan lekker op vakantie te gaan. Ik ben benieuwd hoe veel jaar het nog duurt voor het er ooit eens van kan om dit plan ook eens uit te voeren. Na het lezen van dit boek wordt de behoefte alleen maar groter...

De familie Kranks wil dit jaar de Kerst wel eens overslaan, nu hun dochter net is vertrokken naar Peru om daar een jaar te werken. De kosten besparen (6000 dollar!) en een 10-daagse cruise nemen. Maar dat plan krijgt weerstand uit de omgeving. Iedereen gaat uit van het feest dat de Krank elk jaar geven en alle winkeliers verwachten dat er geld uit gegeven gaat worden. Toch weerstaan ze de druk. Totdat hun dochter Blair belt dat ze thuis komt met Kerst...

Een boek om vooral om te lachen. Niet een typische Grisham (want geen juridische thriller), wel erg grappig en leuk geschreven.

Geen opmerkingen: