29 januari 2009

The coffee trader

Opnieuw een boek voor de 'Group read' op Librarything. Weer een boek dat ik anders waarschijnlijk nooit gelezen zou hebben: The coffee trader van David Liss. Een verhaal over de handel in koffie in de 17e eeuw in Amsterdam. Een boek waarin de achterdocht en de slinkse praktijken uit de handel naar voren komen. Op den duur vertrouw je geen van de personages in dit boek meer.

Miguel Lienzo is een Joodse handelaar in Amsterdam, afkomstig uit Portugal, waar hij leefde als verborgen Jood. Op de beurs heeft hij verloren in suiker en moet nu leven bij zijn broer, waar hij een slechte verstandhouding mee heeft. En ook wordt hij in de gaten gehouden door de Ma'amad. Een Nederlandse weduwe, Geertuid, wil met hem een handel in koffie aangaan, iets waar hij zelf ook wel brood in ziet. Een schema wordt opgezet.

Maar dan begint de achterdocht, niemand vertrouwt elkaar en denkt bedrogen te worden. Met desastreuze gevolgen voor 'vriendschappen'.

Een boek dat gaat over normen en waarden en wat geld met een mens doet. Iedereen lijkt naar mazen in de wet te zoeken, met name Miguel, en zo geld te verdienen. En iedereen lijkt elkaar te dwarsbomen. Een interessant boek, maar moeilijk om je te identificeren met iemand, want er is eigenlijk niemand die je mag...

1 opmerking:

Anna van Gelderen zei

Ik heb deze roman ook net gelezen, met veel plezier, alhoewel ik geen echte thrillerlezer ben. Maar dit boek had voor mij toch net wat extra. Mijn eigen bespreking staat hier.