11 januari 2009

Addition

Tijd voor iets lichts, om eens snel door te komen en niet al te veel na te hoeven denken. Tijd voor chicklit dus. En het werd Addition van Toni Jordan, een boek dat mij vooral triggerde omdat er een dwangneurose in beschreven werd. Geen idee waarom me dat triggert, maar het interesseert me altijd wel. Daarmee werd het ook meteen niet de standaard chicklit en dat vind ik ook wel fijn.

Hoofdpersoon in dit boek is Grace en Grace telt alles: het aantal passen dat nodig is om aan de andere kant van de straat te komen, hoeveel zaadjes er op de cake zitten, in hoeveel happen ze haar boterham moet eten. En daarnaast is ze geobsedeerd door de tijd. Een manier van leven die geen goede invloed heeft op je sociale leven.

Maar dan ontmoet ze Seamus. Eerst in de supermarkt, daarna in het café. Toevallige ontmoetingen, waarbij ze hem vooral toto 'last' is. Maar Seamus mag haar, het wordt een mooie relatie. Maar dat kan niet altijd zo blijven. De medicijnen die Grace krijgt voor haar obsessie met getallen veranderen haar...

Een verhaal wat denk ik dicht bij de werkelijkheid komt. Mensen met een stoornis kan het inderdaad zo vergaan. En misschien is verhelpen van de kwaal wel erger dan de kwaal zelf. En verder leuk in het boek, ik ken nu ook de samenvatting van het leven van Nikola Tesla.

Geen opmerkingen: