27 januari 2009

The Va Dinci Cod

Wat kun je beter lezen op momenten dat je genoeg aan je hoofd hebt dan een boek met humor? Aangezien het antwoord voor mij 'niets' is, las ik de afgelopen dagen The Va Dinci Cod van A.R.R.R. Roberts, een parodie op The Da Vinci Code. Laatstgenoemde las ik omdat het een hype was, en het las inderdaad lekker weg, maar daar hield het wel mee op. Een parodie kan ik dan ook wel waarderen.

En ik heb gelachen om dit boek, want opnieuw worden samenzweringen ver doorgetrokken, alleen nu net te ver. Opnieuw wordt er iemand vermoord en komt Mona Lisa ter sprake. En opnieuw zou het allemaal kunnen, maar ligt ook de satire er dik bovenop. Een aanrader voor de criticaster van Dan Brown en voor de mensen met voldoende zelfspot om hier om te kunnen lachen.

Ik weet dat er soortgelijke parodiƫn zijn verschenen op Harry Potter en The Lord of the Rings. En ik verwacht dat ik die nog wel eens ter sprake ga brengen.

Geen opmerkingen: