03 januari 2009

London fields

En dan is het me eindelijke, na 2 maanden ploeteren, gelukt om London fields van Martin Amis uit te lezen. En uitleggen waarom dat zo lang duurde kan ik eigenlijk niet. Het boek bracht minder dan ik verwachtte, maar was wel mooi geschreven. Wellicht komt het gewoon omdat ik aan het begin van het boek niet in het verhaal kan. En omdat ik me niet kan inleven in de omgeving, arm Londen, waarin zich dit verhaal afspeelt.

De hoofdrolspelers zijn Samson, Keith, Guy en Nicola. De Amerikaanse schrijver Samson heeft met een Britse schrijver van flat geruild en bevindt zich nu in een achterstandswijk in Londen. Hij besluit zijn verhaal te baseren op de werkelijkheid om zich heen. Keith is een medelijdenwekkende dartspeler, Guy komt uit de hogere middenklasse maar maakt veel verlies en Nicola is een femme fatale.

Vanaf het begin is duidelijk dat Nicola aan het einde van het boek vermoord zal worden. En Keith lijkt de aangewezen moordenaar. Ondertussen zet de schrijver de hoofdpersonen tegen elkaar op om er een mooi verhaal aan over te houden.

Het idee dat de schrijver in zijn verhaal rondloopt vind ik erg leuk. Alleen dit boek is wat te langdradig. En daardoor valt de uitwerking van dat idee tegen. De afloop is echter wel verrassend. Dus als je begonnen bent, moet het boek wel uit. En dat kan soms even duren.

Geen opmerkingen: