11 april 2007

Vaderlandse geschiedenis

Af en toe vind ik het wel es jammer dat ik geschiedenis op de middelbare school niet interessant vond. Hoewel, ik heb geen spijt van de keuzes die ik toen maakte. Als echte beta had ik ook zo'n pakket, aangevuld met aardrijkskunde. Gezien mijn studiekeuze lag dat best voor de hand. Maar tegenwoordig heb ik wel eens het idee dat ik wat geschiedkundige kennis mis. Gelukkig zijn er dan boeken als het Vaderlandse Geschiedenis boek, waar in 450 pagina's de Nederlandse geschiedenis kort wordt samengevat.

Eerlijk is eerlijk, heel veel zal er waarschijnlijk niet zijn blijven hangen. Een jaartal, een feit en korte achtergronden, het werkt als mooi naslagwerk (ik had gelukkig regelmatig 'o ja'-momenten en hoop dat er in de toekomst nog wat komen omdat ik het nu gelezen heb) maar onthouden is er bij mij toch niet echt bij. Het gaat mij ook niet om het exacte jaartal, maar om de loop van de geschiedenis enigszins te begrijpen, te beginnen dicht bij huis, Nederland. Hoewel dit wordt uitgebreid door kennis over gebieden waar ik kortere of langere tijd verbleef, zoals een paar jaar terug in Suriname. Ik heb namelijk al wel begrepen dat het vooral doordringt als je zelf rondloopt op een plek waar iets is gebeurd, als je je ergens een voorstelling van kan maken, omdat je in een bepaalde omgeving geleefd hebt.

Maar goed, de totale samenhang van de Nederlandse geschiedenis is me nog niet helemaal duidelijk (is ook wel wat veel gevraagd), en waarschijnlijk zal dat ook weer verder groeien als er iets gebeurd in de toekomst dat alleen kan worden verklaard met het verleden, wat de media dan ook zal doen. Tot die tijd, als iemand nog suggesties heeft voor een leesbaar overzicht van hoe Nederland is geworden tot wat het nu is, ik houd me aanbevolen.

Geen opmerkingen: