04 januari 2016

Plantage d'Amour

Van Clark Accord heb ik bijna alles gelezen. Al van zijn debuutroman, De koningin van Paramaribo, was ik onder de indruk. Nu las ik zijn laatste, helaas niet afgeronde roman, Plantage d'Amour.

Kenneth komt na 25 jaar eindelijk weer eens in Suriname. Op zoek naar zijn familiegeschiedenis, zoekt hij een taxi naar plantage Berlijn. De eerste verassing is dat hij een chauffeuse krijgt, Nadira. De tweede is dat ze ontzettend veel weet van het plantageverleden en met name van Berlijn. Geen wonder, want haar oom zwaait daar nu de scepter.

Bij aankomst op Berlijn, blijkt er die avond een winti-feest te zijn, waarbij een familie gevrijwaard zal worden van een 7-generaties lange vloek. Hierdoor gegrepen en door de rondleiding door de oom van Nadira, wordt getracht het door Kenneth gezochte familielid op te roepen. Maar op het moment suprême eindigt de roman.

Helaas overleed Accord voordat zijn roman af is. Wel laat hij een synopsis van het vervolg na. Maar aangezien dat alleen de feiten verteld en de meeslepende stijl mist, is hiervan bij mij weinig blijven hangen. Ontzettend jammer, maar ook alleen het eerste deel is al de moeite van het lezen waard



Dit is het achttiende boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

1 opmerking:

Lalagè zei

Ha wat leuk dat jij deze schrijver noemt. Ik ben net bezig in 'De koningin van Paramaribo' dus daar kan je binnenkort iets over lezen op mijn blog. Tot nu toe bevalt het goed.