29 maart 2015

Tot stof vergaan

Hoewel ik een fan ben van detectives kijken, heb ik nog nooit een aflevering van de serie Bones gezien. Nu las ik wel mijn eerste boek van de serie van Kathy Reichs waarop het tv-programma (heel los, naar het schijnt) is gebaseerd: Tot stof vergaan. De hoofdrol is voor Temperance Brennan, forensisch patholoog. En we gaan op zoek naar haar verleden, naar wat er is gebeurd met vakantievriendinnetje Évangéline.

Eens in de zoveel tijd denkt ze aan haar, meestal getriggerd door iets wat op haar werk gebeurd. In dit geval is dat een onderzoek naar oude botten van een meisje dat jong gestorven is in het gebied waar Évangéline opgroeide. En omdat Tempe het idee al heel  lang heeft dat er iets vreselijks is gebeurd, vreest ze voor het ergste. Samen met haar zus gaat ze op onderzoek uit.

Het verhaal is verrassend en hoewel de stukken over het pathologische onderzoek soms wat gedetailleerd zijn, vond ik het ook wel weer interessant. En, zoals meestal in dergelijke series, zijn er liefdesperikelen en een wat ingewikkelde relatie met familie. Prima, want zo gaat het verhaal over van alles wat. Prima leesvoer, een fijne serie om je af en toe eens in te verliezen.

Geen opmerkingen: