17 februari 2015

De vergeting

Het was Boeken dat me op het spoor bracht van De vergeting van Daan Heerma van Voss. Wakker worden en niets meer weten, dat klonk zo intrigerend, daar moest ik meer van weten. Het lijkt me namelijk ontzettend eng en het is precies wat Daan overkwam. In ieder geval, dat geloof ik dan maar, want het is wel een beetje toevallig dat hij daarvoor al bedacht had over een dergelijke voorval een boek te schrijven.

Het kostte me erg veel moeite om in het verhaal te komen en ik ben dan ook een paar keer opnieuw begonnen. Maar na de eerste paar hoofdstukken werd ik toch gegrepen en las het boek ontzettend snel. Soms was de steil me wel iets te veel van het goede en legde ik het aan de kant, maar dat weerhield me niet van verder lezen, maar zorgde voor het regelmatig lezen van kortere stukken.

Het boek begint op de ochtend dat Daan z'n geheugen kwijt is. Hij wordt wakker en weet niets meer. Hij heeft geen kennis, wel intuïtie en ook zijn vaardigheden zijn niet verdwenen. Spreken gaat wel lastig. 

Het verhaal wordt verteld met terugblikken naar het moment zelf, reacties van mensen om hem heen, resultaten van onderzoeken en het onderzoek wat Daan zelf uitvoert naar z'n aandoening. Opgeschreven in luchtig taal die af en toe wel een beetje irritant is. Ook niets mis mee, het zorgt daarmee wel voor een vlot verhaal. Dus ja, ik vond het wel een goed boek :)

Dit is het tweede boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: