11 januari 2015

Kalf

Boek nummer 20 voor Ik lees Nederlands. Weliswaar pas in 2015 gerecenseerd, maar rond de kerst van 2014 gelezen: Kalf van Myrthe van der Meer. Haar debuut PAAZ vond ik super en ik was dan ook erg nieuwsgierig naar Kalf. De beide boeken zijn totaal niet met elkaar te vergelijken, maar ook dit boek las ik met enthousiasme.

Al in het eerste hoofdstuk wordt de toon van het boek gezet: kleinzoon Jurgen, acteur en winnaar van een Gouden Kalf haalt grootvader Onno, acteur en winnaar van een Oscar, van het vliegveld. Hun relatie is behoorlijk getroebleerd, maar Onno wil een roadtrip door Nederland maken voor hij sterft. Hij is ongeneeslijk ziek en is al decennia lang niet meer in Nederland geweest.

Zoals te verwachten begint de reis met gemor. Want wat hebben deze twee mensen elkaar te vertellen. En toch.... zal er genegenheid groeien?

Ik vond het een bijzonder boek en heb nog even een tijdje uit het raam gestaard toen ik het dichtsloeg. Indrukwekkend! Lezen!

En toen ik zocht naar een afbeelding van de boekcover zag ik dat volgende maand het vervolg op PAAZ uitkomt: Up!. Ik kan niet wachten!

Dit is het 20e boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: