31 augustus 2014

Me before you

Me before you van Jojo Moyes is zo´n boek dat ik al vaak in blogs was tegengekomen. Mogelijke ´zoetheid´ was wat me tegenhield om het ook te gaan lezen, hoe enthousiast recensies ook waren. En toen kwam ik het tegen op een moment dat ik wel iets meeslepends en eenvoudigs kon gebruiken. En toen bleek het boek veel meer diepgang te hebben dan ik had verzonnen.

Louisa is 26 en verliest haar baan in het café. In de omgeving is het voor haar lastig om werk te vinden dat ze leuk vind. En dan komt via het uitzendbureau de mogelijkheid op haar pad om overdag Will gezelschap te houden. Will is een paar jaar ouder en bijna volledig verlamd geraakt bij een ongeluk. Enter Intouchables, in ieder geval in mijn gedachten.

Pas nu op voor spoilers

Maar dit boek is verder heel anders. Will straalt geen levenslust meer uit, heeft er geen zin meer in. Louisa doet verwoedde poignen om hem op te vrolijken. En bereikt daar ook veel mee. Maar is het genoeg? En op dit punt wordt het boek veel zwaarder en wordt je gedwongen na te denken over niet meer verder leven. Indrukwekkend dat de auteur deze discussie op deze manier durft op te werpen.

Einde spoilerwaarschuwing

Een mooi boek. Af en toe wat zoet, maar vooral indrukwekkend.

Geen opmerkingen: