24 augustus 2014

Lipari

Meestal lees ik geen twee boeken van dezelfde auteur in een jaar, of het moet al een serie zijn. Maar de Vakantiebieb zorgde er deze zomer voor dat het twee keer gebeurde. Ik houd het maar op toeval, dat ik eerder dit jaar boeken las van auteurs die in deze app worden aangeboden.

Lipari is het debuut van Robbert Welagen. De verteller is student en moet er even tussenuit. Dat doet hij wel vaker en dan kiest hij bij voorkeur een eiland in het mediterrane gebied. Zijn eigen hotel vind hij niet echt gezellig, maar hij vind een andere hotel met rustig zwembad waar hij met z'n boek over Liechtenstein aan kan zitten. Daar ontmoet hij Gerard (achter in de 50) en Chapine (nog geen 30). Een bijzonder stel.

Met Gerard kan de verteller wel aardig praten, Chapine is afstandelijk. De enige uitzondering is één middag op het strand, waar Gerard niet bij is. De relatie is schimmig en één van afhankelijkheid. En dat geldt eigenlijk ook een beetje voor de verteller. Hij oogt eenzaam. Hij zoekt contact, maar dat lukt niet echt.

Er gebeurd eigenlijk niet veel in het verhaal. En helaas vind ik dat altijd lastig, ik ga toch voor het plot. De schrijfstijl is weer mooi, maar ik vond Het verdwijnen van Robbert toch net beter.


Dit is het 13e boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: