11 mei 2014

The commitments

Wat een heerlijk boek is The Commitments van Roddy Doyle. Ik moest even wennen aan het ruwe taalgebruik, maar dat maakt dit boek nu juist zo echt.

Het verhaal is een satirische kijk op de jeugd in de jaren 70 (?) in Dublin. Er wordt een bandje opgericht met vrienden. Maar er worden meteen ook vrienden verstoten en minder bevriende kennissen uit het verleden toegevoegd. Jimmy regelt het allemaal, maar speelt zelf niet mee. En dan is er Joey 'the lips' Fagan. Een vijftiger die beweert met alle groten der aarde te hebben opgetreden. En dan moet er geoefend worden,want nog niemand kan nog echt een instrument bespelen. Soul moet het worden. Er wordt een Motown arsenaal uit de kast getrokken.

Het is muziek die ik niet ken, maar omdat er zoveel titels genoemd en gezongen worden is het heerlijk om dit met Spotify op de achtergrond te lezen. Kon ik lekker alles opzoeken en dat zorgde voor extra sfeer. Ik zag de rommelige optreden in de pubs voor me.

En natuurlijk onstaat er ruzie, breekt de band op haar hoogtepunt en wordt in het volgende hoofdstuk gesproken over het starten van een nieuwe band. Andere muziekstroom deze keer, want er is nu iets anders hot.

Geen opmerkingen: