22 november 2009

Studio Zes

Bij thrillers moet ik altijd even inkomen. Aan het begin weet ik niet goed wat ik met het verhaal moet, maar als ik er eenmaal in zit, dan moet het ook zo snel mogelijk uit, want wie is de moordenaar? Zo was het ook met Studio Zes van Liza Marklund.

In het park wordt een dode vrouw gevonden. En natuurlijk werkt ze in een sexclub en wordt haar vriendje (en eigenaar van de club) verdacht. Maar het zou ook een minister kunnen zijn.

Annika Bengtzon is een tijdelijk journalist bij een avondkrant en mag deze moord verslaan. Ze is niet echt mijn type hoofdpersoon, ze kan nogal een kort lontje hebben. Maar ze weet ook veel informatie te verslaan. Maar mag ze bij de krant blijven?

Gezien het onderwerp 'vrouwenmishandeling' is dit weer een typisch Zweedse/Scandinavische thriller. Maar dat is prima. En het is goed uitgewerkt. De dagboekfragmenten had ik bijvoorbeeld aan een ander toegedicht dan van wie ze op de laatste pagina's van het boek bleken te zijn. Dat verklaarde weer een hoop...

Het boek is dus onvoorspelbaar en spannend, precies wat een thriller zijn moet.

Geen opmerkingen: