12 juli 2009

The housekeeper and the professor

Romans die me maar enigszins het idee geven iets met wiskunde te maken te hebben, komen al snel op mijn verlanglijstje te staan. Toen ik dus hoorde over The housekeeper and the professor van Yoko Ogawa moest ik die dus ook lezen. En wiskundig gezien kom ik aan m'n trekken, hoewel er wat veel uitleg instaat over begrippen die mij al bekend zijn.

Het verhaal is mooi en indrukwekkend. De professor met een geheugen van slechts 80 minuten (gevolg van een verkeersongeluk) maakt zijn huishoudster enthousiast voor wiskunde. En als ze een keer over haar zoon begint, moet hij meekomen naar het werk. De professor houdt van de jongen en helpt hem met zijn huiswerk. En ze hebben een gezamenlijke liefde: honkbal. Alleen leeft de professor 20 jaar in het verleden.

Een mooi verhaal, niet briljant geschreven, maar origineel en emotioneel.

Geen opmerkingen: