25 juli 2009

Dubbelspel

Een kleine drie jaar geleden was Dubbelspel van Frank Martinus Arion het boek van de campagne 'Nederland Leest'. Toen las ik het niet, maar het maakte me wel nieuwsgierig. Waarom werd dit boek over Curacao gekozen?

Helemaal duidelijk is het me nog niet, want het is een wat ingewikkeld verhaal en het leest niet heel makkelijk weg. Aan de andere kant, de campagne is opgezet voor mensen die (met enige regelmaat) boeken lenen in de bibliotheek en om ze (meer) in aanraking te laten komen met de literatuur. Zelf zou ik dan waarschijnlijk voor een iets toegankelijker boek kiezen, maar dit boek was wèl interessant.

Het verhaal beschrijft een zondag in de wijk Wakota in Willemstad. De hoofdpersonen zijn vier mannen die elke zondag domino spelen. Van deze mannen komen we alles te weten. Twee van hen hebben een, met name seksuele, relatie met de vrouwen van de twee anderen. Daarnaast zijn twee van de mannen bezig met klussen aan hun huis (en dat schiet niet op). Ook dromen ze over wat ze kunnen worden. Ondertussen wordt het een vreems spel domino, waarbij twee mannen heel hard aan het verliezen zijn. Dit nieuws verspreid zich als een vuurtje door de stad...

Dit boek geeft een aardig inzicht in het leven op Curacao in de jaren 70 (het boek verscheen in 1973) en misschien klopt het nog steeds wel een beetje met het leven daar op dit moment. Interessant om te lezen, ik ben wel nieuwsgierig naar de Antillen en zou er best eens naartoe willen. Het verhaal is alleen een beetje langzaam, waardoor het even duurde voordat ik in het verhaal kwam en voordat ik er doorheen was.

1 opmerking:

boekengek zei

Ik wil het nog steeds graag lezen, heb het ook in bezit en pogingen gedaan... maar het langzame staat me tegen.