03 mei 2009

Dagboek van een geisha

Dagboek van een geisha van Arthur Golden is typisch zo'n boek waar ik lang nieuwsgierig naar was, maar me tegelijkertijd afvroeg of ik het ook wilde lezen. Zelf kopen kwam er in ieder geval niet van. Maar toen m'n moeder het kocht, besloot ik het toch maar te lezen. En dat was een goed idee.

Het boek vertelt het verhaal van geisha Sayuri. Een verhaal dat begint in een klein vissersdorpje in 1929. Haar moeder is ziek en er is geen geld om de kinderen te onderhouden. Via een handelaar, die aardig lijkt, komt ze met haar zus in Kioto terecht. Zij met als doel geisha te worden, want ze heeft zulke mooie ogen, haar zus echter als prostitue.

Het leven van Sayuri is niet gemakkelijk. Haat en nijd komt veelvuldig voor in de wereld van de geisha's. Maar toch leert ze te vechten en krijgt succes.

Het leuke aan het boek vind ik, dat het duidelijk vertelt hoe het leven van een geisha in elkaar zit. Een wereld die voor mij tot nu toe onbekend en mysterieus was.

Geen opmerkingen: