11 mei 2009

A is for Alibi

Heerlijk voor tussendoor, een zogenaamd 'mystery' (een goede Nederlandse vertaling heb ik nog niet kunnen verzinnen). Geen thriller, wel spannend en altijd leuk om te bedenken wie het gedaan heeft. Daarom houd ik zo van Britse detectives, hoewel met mate.

Ik las A is for Alibi van Sue Grafton. Een verdachte, Nikki, die acht jaar geleden veroordeelt is voor de dood van haar man. Alleen ze beweert het niet gedaan te hebben. Kinsey Malloney, de hoofdpersoon in deze serie die ondertussen al bij de 'T' is, wordt door haar gevraagd om het uit te zoeken. En dat leidt tot een zoektocht naar de echte dader, met daarin de nodige dwaalsporen en extra doden.

Wel vreemd trouwens, als je pas na 100 pagina's door hebt dat de hoofdpersoon een vrouw is. Ik had daarna het gevoel dat ik misschien belangrijke details had gemist.

Het verhaal is vlot geschreven en met de nodige humor. Lekker voor tussendoor. En er zijn nog 19 delen in deze serie. Dus daar kan ik me nog wel even mee vermaken.

Geen opmerkingen: