17 mei 2009

Tweemaal Mariënburg

Eens in de zoveel tijd lees ik weer eens een boek over Suriname. En de meest bekende Surinaamse schrijfster is Cynthia McLeod. Ze schreef een aantal historische romans, die waarheidsgetrouw zijn en lekker weglezen. Ik las Tweemaal Mariënburg, over het leven op een suikerplantage waar ik zelf een aantal jaren geleden ook een bezoek aan heb gebracht. Toen was het alleen al jaren niet meer in gebruik....

Dit boek beschrijft het leven op plantage Mariënburg in het begin van de 20e eeuw. Een tijd waarin de slaven in opkomst komen (en terecht: harder werken en minder loon). De opstand loopt uit de hand, de directeur wordt vermoord. En daardoor ook een deel van de koelies (de arbeiders uit Brits-Indië en Java). En als die in een massagraf worden begraven gaat het spoken.

Of je daar nou in gelooft of niet, het is een interessant verhaal, met tussen de feiten door een verhaal over een gezin dat opgroeit in deze tijd. En daardoor blijven deze boeken boeien. Ik leer er altijd iets van, kan me er iets bij voorstellen omdat ik er zelf rondgelopen heb en het leest lekker weg..

Geen opmerkingen: