22 oktober 2008

The interpretation of murder

Vorig jaar gekocht op vakantie in Griekenland, dit jaar eindelijk begonnen met lezen tijdens de terugvlucht uit Italiƫ. En toen verhuizen en dus geen tijd voor lezen. De laatste paar dagen eindelijk tijd en niet steeds de verhaallijn kwijt in The interpretation of murder van Jed Rubenfeld.

Een prima thriller, alleen duurt de spanning over het algemeen slechts enkele pagina's. Goed voor mijn zenuwen, jammer voor het verhaal, want echt spannend wordt het zo nooit.

In dit boek wordt de dader gezocht van een meisje dat is vermoord en dezelfde persoon zal een ander meisje hebben verkracht. In de week dat dit gebeurd is ook Sigmund Freud in het begin 20e eeuwse New York. Een van zijn aanhangers raakt betrokken bij het onderzoek van de zaak en voor psychotherapie uit bij het slachtoffer.

Leuk aan dit boek vond ik Freud en het commentaar dat te lezen valt over zijn sexuele interpretatie. Het werk van Freud ken ik niet echt, maar over bovenstaande had ik wel meer gehoord. Verder wordt in dit boek de wereldberoemde zin 'to be or not to be 'uit Hamlet geanalyseerd. Om dit alleen echt te kunnen begrijpen zal ik toch echt Hamlet moeten lezen. Misschien is dit een goede gelegenheid daar eens aan te beginnen.

Geen opmerkingen: