09 maart 2008

The boy with the striped pyjamas

De blurb-tekst van The boy in the striped pyjamas van John Boyne wordt niks verteld over de inhoud, want dat zou inbreuk doen op het verhaal. En dat is waar. Het enige wat ik wil zeggen is dat het boek een indrukwekkend beeld geeft over gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Meer vertellen is verklappen, bij het lezen weet je al zoveel meer dan de 9-jarige hoofdpersoon. Wat je hem soms wel en soms niet zou willen vertellen.

Het verhaal is goed verteld vanuit die 9-jarige belevingswereld en dusdanig dat je als lezer meer weet. Wat het verhaal des te gruwelijker maakt. Een mooi verhaal, dat te denken geeft. Het lijkt een kinderboek, maar is het zeker niet.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik lees veel en heb al heel wat boeken gelezen, maar er is geen enkel boek dat meer indruk op mij gemaakt heeft dan dit boek. Het gevoel dat ik na het lezen had kan ik niet eens omschrijven. Ik heb het boek vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen, omdat ik het in mijn boekenkast wilde hebben.

Unknown zei

Lees in dit genre ook Hereniging van Fred Uhlman. Een klein boekje dat een grote indruk achter laat.

Boekenwijs zei

Hereniging staat dan nu op m'n wishlist!