27 december 2007

Rico's vleugels

Bij m'n ouders staat nog een rijtje Lijsters (literatuur voor de middelbare school) die ik niet gelezen heb. Niet dat dat persé moet natuurlijk, die tijd heb ik gehad, maar af en toe trek ik er eens eentje uit de kast, voor de broodnodige Nederlandse literatuur, die ik toch niet zo vaak lees als dat ik denk.

Deze keer las ik Rico's vleugels van Rascha Peper, een schrijfster van wie ik nog nooit iets las en ook twijfelde over dit boek. Twijfel die nergens voor nodig was. Want ook al lijkt het aan het begin een vreemd verhaal, met een ouder echtpaar dat fanatiek schelpen verzameld en een opgeschoten puber die al veel te jong op een brommer rondscheurt, het is een goed verhaal. Er zit veel spanning in, in de werelden van beide hoofdpersonen is goed ingeleefd en het is vlot geschreven. En het zou werkelijk kunnen gebeuren.

Het echtpaar Rochèl wil hun schelpenverzameling afstaan aan het museum. De vrouw moet echter naar haar op sterven liggende zus in Frankrijk. De man zoekt iemand om hem te helpen met het uitzoeken en opruimen van de verzameling. Dr. Bol van het museum brengt hem in contact met Rico, bijna 15. En dat blijkt de kat op het spek binden....

Weer een goed boek, dus toch maar vaker een Lijster uit de kast trekken.

Geen opmerkingen: