13 december 2007

Eerste liefde

Het bulkboek is terug! En dat klinkt misschien wel heel erg blij uit mijn mond, gezien mijn leeftijd. De tijden van het bulkboek heb ik namelijk helemaal niet meegemaakt. Ik weet alleen dat er bij m'n ouders nog wel een stapeltje ligt, waar ik een enkele wel van gelezen heb. Toen vond ik dat vooral onhandig, in dat formaat, nu zie ik er de charme van. Ze staan weliswaar niet mooi in de kast, maar voor een klein bedrag wordt ik nu wel elke maand verrast door een boek in m'n brievenbus waar ik anders misschien niet zomaar aan begonnen was. Dit nummer kocht ik trouwens nog in de winkel, De kleine Johannes wilde ik toch sowieso al eens lezen. Zover ben ik echter nog niet, gisteren las ik Eerste liefde (of het dagboek van Eva) van Mark Twain. Een deel uit een kleine serie over het leven in het paradijs.

Slechts een verhaal, niet te lang, erg grappig geschreven. Hoe beleeft Eva het leven in het paradijs? Hoe zou het geweest kunnen zijn? Hoe was haar relatie met Adam, per slot van rekening de enige man, dus weinig keus. Van Mark Twain wist ik alleen dat hij Huckleberry Finn en Tom Sawyer geschreven had, waarvan de eerste nog ongelezen in de kast staat (Blackbird op de middelbare school) en ik van de tweede alleen de tekenfilmversie ken. Dit werkje heeft me echter positief over hem gestemd. Ik heb er om kunnen lachen. Ik ben benieuwd naar zijn Duivelsbrieven, het andere boek(je) van hem in dit bulkboek, hoewel dat onderwerp me minder aanspreekt en ik dat waarschijnlijk gekleurd zal lezen... Maar zijn stijl doet me wel iets.

Geen opmerkingen: