04 september 2006

Jozef trilogie - Joost van den Vondel

Tsja, hoe kom je er soms op om sommige boeken te gaan lezen? Ooit es door iemand op gewezen en uit nieuwsgierigheid begonnen. Ik heb het nu over de drie treurspelen die Joost van den Vondel schreef over Jozef, bekend uit het Oude Testament. De boeken heb ik zelf niet, maar er is een goede Vondel website, waar veel van zijn werk te vinden is.

Het eerste deel is Jozef in Dothan, geschreven in 1640 en beschrijft het verhaal van Jozef die zijn broers in het veld opzoekt en door hen wordt verkocht aan een slavenkaravaan en vervolgens hun vader vertellen dat Jozef door een wild dier is verscheurd.

Deel 2 is Jozef in Egypten (1640). Dit deel gaat helemaal in op het vermeende overspel van Jozef met de vrouw van Potifar (zijn baas). In de Bijbel slechts een paar zinnen, hier uitgewerkt tot compleet toneelstuk. Van dit deel was ik wel onder de indruk, het geeft goed weer hoe het gegaan zou kunnen zijn.

Het derde en laatste deel is Jozef in 't hof (1635) en heb ik net uit. Dit deel vond ik het lastigst lezen, misschien ook wel omdat het het oudste is. Ik kreeg ook het idee dat Vondel dit deel ook als geheel heeft geschreven en later de eerste 2 delen heeft toegevoegd. Vooral het eerste bedrijf van dit stuk is moeilijk door te komen, later wordt het beter, maar het blijft lastiger dan de eerste delen. Dit laatste deel gaat over het bezoek van de Jozefs broers aan Egypte om graan te halen, want in het eigen land heerst hongersnood.

Al met al wel leuk om eens te lezen, vind het sowieso interessant om interpretaties/uitwerkingen van bijbelverhalen te lezen. En het oud-Nederlands spreekt me ook wel aan, zo af en toe.

2 opmerkingen:

Jan Anton Brouwer zei

Hoi, ik sluit me aan bij boekengek en bibliofilos: je bent bezig om een leuke leeslog op te bouwen. Geeft niks als je een poosje niks leest - tot nu toe is je tempo trouwens erg hoog ;-) Gewoon doorgaan, en vooral lekker blijven lezen! Ik zal een link naar je log aanbrengen.
Groetjes,
Jan Anton

Boekenwijs zei

Nu ligt dat tempo nog wel hoog, nu ik nog kan teruggrijpen naar boeken die ik nog maar kort geleden gelezen heb ;). Kijken of dat de komende maanden ook lukt, wetende dat ik het tot eind oktober erg druk heb....

Bedankt voor de link!