21 augustus 2006

Stad der blinden

Het is al weer enige tijd geleden dat ik dit boek gelezen heb, maar toch vind ik dat ik het hier nog moet noemen. Met dit boek bedoel ik De stad der blinden van José Saramago. Veel indruk heeft het op me gemaakt.

Het begint met een man die, wachtend op een rood verkeerslicht, plotseling blind wordt. De vraag die reist is hoe het kan, al snel blijkt het een virus te zijn en is er geen houden meer aan, de hele stad wordt blind, op één vrouw na. Saramago beschrijft het leven dat ontstaat. Eerst alleen een paar blinden in een opvanghuis, met bange bewakers. Maar deze groep groeit. Hoe is het leven in zo'n groep? Hoe gaat de mens zich dan gedragen? Indrukwekkend en angstaanjagend.

De stijl van Saramago spreekt me ook aan. Aan het begin is het wat lastig, in plaats van punten gebruikt hij vaak komma's. Dit jaagt op, de snelheid zit er goed in.

Al met al een geweldig boek, niet voor niks onderdeel van de Nobelprijsbibliotheek.

1 opmerking:

Anoniem zei

ja mooi,ik zie dat we veel hetzelfde lezen en ook een hoop niet (hihi,logisch)ik kom nog ns langs,heb niet op alles gereageerd nu