05 juni 2014

Het onzichtbare geluk van andere mensen

Ik heb geen idee hoe ik over Het ontzichtbare geluk van andere mensen moet bloggen. Dit door Manu Joseph geschreven boek heeft iedereen volgens mij al gelezen, dus wat valt er nog te zeggen? En de grootste kracht van het verhaal zit hem in de vertelstijl. Een vader die op zoek gaat naar de reden waarom z'n zoon drie jaar geleden, op 17-jarige leeftijd, zelfmoord pleegde door van het dak te springen. Een onmogelijk zwaar gegeven, maar het verhaal is luchtig gebleven. Humorvolle waarnemingen op de juiste momenten.

Drie jaar na de dood van Unni gaat vader Ousep (journalist, maar vooral ook alcoholist) op zoek naar de reden. Hij heeft een nieuwe aanwijzing in een laatst strip van Unni die plotseling is opgedoken. Opnieuw worden vrienden en klasgenoten ondervraagd en komen we langzaam te weten wat voor type jongen Unni was. En we komen meer te weten over de familie, het verleden. En hoewel ik Ousep aan het begin vooral een aanhoudende zeurpiet vond, kon ik hem in de loop van het boek steeds meer waarderen. Ja, het is logisch om te willen weten waarom je zoon deze keuze maakte. Maar kun je dat ooit helemaal begrijpen?

Het is een bijzondere zoektocht, een hardnekkige, een volhardende. Een wat lastig boek om in het verhaal te komen en om in kleine stukjes te lezen. Maar absoluut die moeite waard.

Geen opmerkingen: