25 juni 2014

Coupé No 6

Coupé No 6 van de Finse schrijfster Rosa Liksom draait met name om de sfeeromschrijvingen en veel minder om het plot. Voor mij betekent dat twee dingen:
- Het kost me meer moeite om te lezen, ik lees liever plotgedreven verhalen
- Het is moeilijk om iets over dit boek te schrijven, want zoveel gebeurd er eigenlijk niet.

Wanneer dit boek zich precies afspeelt is moeilijk te zeggen, maar ik vermoed zo'n 15 jaar geleden. Anna, een jonge Finse student, maakt de reis met de Transsiberië Express, van Moskou naar Ulaanbaatar, in een coupé die ze moet delen met een oude staalarbeider. Daar zat ze nou niet op te wachten en de man weet haar regelmatig aardig te irriteren en maakt meerdere malen seksuele toespelingen en gaat daarin veel te ver. Anna kan alleen geen andere coupé krijgen. En op de stations, in de steden waar ze soms enkele dagen zijn, en ook onderweg, laat de man ook zijn goede kanten zien en beschermt hij Anna.

Het reisdoel is voor Anna een archeologisch vondst. Meer dan een doel is het niet. De reis er naartoe is veel belangrijker. Deze reis geeft ons inzicht in Rusland. En het beeld wat ik tot noch toe had, mede gevoed door de series van Jelle Brandt Corstius, blijft gelijk: somber, amber, grauw, grijs. Ik blijf nieuwsgierig en wil dit land best eens bezoeken, maar aan de andere kant ben ik er misschien ook wel een beetje bang voor.

Geen opmerkingen: