10 maart 2014

Dwars door Groenland

Het is alweer een paar jaar geleden dat Ronald Naar overleed nadat hij onwel werd op de Cho Oyu. Het het mag bekend zijn, dat was niet de enige berg die hij beklom of de enige expeditie die hij uitvoerde. En over een aantal van die expedities schreef hij ook, zoals ook over zijn trektocht over de Groenlandse ijskap in 1997 in Dwars door Groenland.

Ik houd van reizen, ik houd van de natuur, ik houd van wandelen op paden die niet altijd even begaanbaar zijn, maar 1000 km skiën over gevaarlijke gletsjers en de hoogste bergtoppen te wereld beklimmen, nee, ik geloof niet dat ik dat ooit ga begrijpen. Ja, ik geloof dat het onwaarschijnlijk mooi is, maar toch echt m'n leven niet waard. En dat maakt dat ik dit soort boeken wel interessant vind. Wat beweegt iemand om zo ver te gaan?

Over de ijskap, 900 km skiën, met z'n drieën, drie sledes, eten voor 45 dagen, gevoelstemperaturen tot -60 C en buiten direct bereik van hulpverlening. Fascinerend en je kunt niets aan het toeval overlaten. Gevaar ligt altijd op de loer.

Nee, niets voor mij, maar dergelijke avonturen doen het wel goed als je thuis warm op de bank zit. En ik doe het maar behoorlijk wat rustiger aan en geniet ook van de prachtige natuur.


Dit is het 3e boek dat ik las voor Ik lees Nederlands!

Geen opmerkingen: