27 oktober 2013

Wat ze droegen

Wat ze droegen van Tim O'Brien leek me al een tijdje interessant. Ik was dan ook blij verrast toen dit boek afgelopen zomer beschikbaar was in de Vakantiebieb-app. Oorlogsboeken zijn aan mij vaak niet besteed, maar dit boek gaat over een oorlog die voor mij behoorlijk onbekend is en die ik alleen uit films ken: de Vietnam-oorlog. Door de vertelling vanuit de eerste persoon van een Amerikaanse soldaat, is dit verhaal vooral persoonlijk en is het allemaal wat minder afstandelijk.

Het boek bestaat uit een verzameling met elkaar verbonden verhalen met veelal dezelfde personen. Duidelijk wordt vooral hoe uitzichtloos de oorlog voelde en hoe ontzettend onervaren en jong de soldaten zijn. Kampen worden opgeslagen in een gebied dat later een moeras blijkt te zijn. Soldaten overlijden vooral door domme pech, andere overleven uit geluk, niet door een goed opgezet plan.

Een boek dat ik met interesse las.

Geen opmerkingen: