16 maart 2013

In the miso soup

Dit boek, In the miso soup van Ryu Murakami, had ik al een tijdje liggen. Ooit eens gekocht op basis van een recensie waarvan ik me alleen nog kon herinneren dat dit een goed boek zou zijn. Toen ik afgelopen januari op het boekenfestijn een ander boek van deze schrijver tegenkwam, besloot ik dit lang vergeten boek eerst maar eens te lezen. En toen kwam ik erachter dat dit boek horror nadert...

Vanaf pagina twee is de spanning tussen Amerikaan Frank en Japanse sex-gids in Tokio Kenji. Frank gedraagt zich vreemd. Als iets hem niet bevalt trekt hij 'Het Gezicht', in de ogen van Kenji behoorlijk gevaarlijk. En dan is er ook nog allemaal recente berichtgeving over moord op een meisje in Tokio. In zijn hoofd verwart alles zich. Op een gegeven moment vraag ik me af of Kenji paranoïde is of misschien zo meteen vermoord gaat worden...

Een groot deel van de horror zit hem in de dreiging en in één vreselijke scene die niet geschikt is voor lezers met een zwakke maag. Maar het afsluitende hoofdstuk is weer prachtig, begripvol, onverwacht. En daarom toch een aanrader. En ik ben blij dat ik in januari ondoordacht nog een horrorboek van deze schrijver kocht. Help me alleen onthouden dat ik daar niet 's avonds aan begin.

Geen opmerkingen: