07 mei 2012

The alpabet of Vietnam

Ik weet niet precies waarom ik The alphabet of Vietnam van Jonathan Chamberlain via het Early Reviewers programma van Librarything aanvroeg. Ik heb weinig met Aziƫ en nog veel minder met de oorlog die woedde tussen Vietnam en Amerika. Waarschijnlijk heb ik daar toen ik jong was wel genoeg films over gezien.

Toch was ik wel nieuwsgierig naar dit boek, dat gaat over Jacks broer Joe wiens dood al snel geen ongeluk blijkt te zijn Jack ontvangt een pakket met daarin allemaal dagboeken van Joe. Op basis van wat hij leest vertrekt hij naar de blokhut waar Joe de laatste jaren verbleef, samen  met Wash, een oorlogskameraad. Daar moet hij de zwangere vrouw redden. Ook gaat Jack op onderzoek uit in Viernam, om te zien waar zijn broer zo zwaar heeft geleden. Al deze verhaallijnen lopen door elkaar en soms was ik kwijt waar het verhaal zich afspeelde. Dat duurde echter maar kort.

De gebeurtenissen in het boek en het bijbehorende taalgebruik zijn behoorlijk grof. Niet iedereen zal dat kunnen waarderen. Aan de andere kant, het maakt wel duidelijk hoe verwoestend die oorlog kan zijn voor de soldaten die hem moeten uitvechten. Daar wordt je vanzelf wel onmenselijk gemaakt.

Uiteindelijk vond ik het zelf wel een indrukwekkend verhaal, hoewel ik soms maar een paar pagina's achter elkaar kon lezen. De afwisseling in verhaallijn maakt echter dat er ook nog wel wat te lachen valt en dat je ook weer naar het heden en de 'normale' wereld wordt gesleept.
Dit boek is echt niet voor iedereen, maar heeft mij toch wel weer wat inzichten gegeven over een wereld waar ik misschien liever niet van wil weten dat die ook bestaat.

Geen opmerkingen: