24 maart 2012

Dr Jekyll and Mr Hyde

Het tweede boek dat ik las voor The league of Extraordinary Gentleman Book Challenge 2012 (gehost door Booking in Heels) is Dr Jekyll and Mr Hyde van Robert Louis Stevenson. Het boek stond al jaren op m'n plank en is slechts 50 pagina's lang (dat had ik pas door toen ik het boek van de plank pakte en zag dat er ook nog een verhalenbundel in stond). De clue kende ik al (probeer die maar eens te ontlopen), maar de verklaring niet. En daardoor een verhaal dat ik met plezier en interesse las.

Het verhaal draait met name om de mysterieuze Mr. Hyde. Een verschrikkelijke man, die steeds lijkt te verdwijnen. En waarom laat Dr. Jekyll dan z'n erfenis, indien nodig, aan hem na? En waarom is Dr. Jekyll af en toe zo slecht benaderbaar? Het verhaal is spooky en stiekem ook wel een beetje moralistisch. Ik ben blij dat ik het eindelijk eens las.

Waarom kost het me toch zoveel moeite om aan klassiekers te beginnen, terwijl is ze over het algemeen met plezier lees?

Geen opmerkingen: