13 juli 2011

The reader

Dit boek was heel anders dan ik van te voren verwachtte. Op de een of andere manier is het me gelukt om niet mee te krijgen waar The reader van Bernard Schlink over ging. En dat terwijl de film zo populair was (en de reden dat ik het boek nu las, hij staat al een tijdje op m'n HD-recorder en het wordt tijd die weer eens leeg te kijken). En het hielp mee dat ik woord op de flaptekst verkeerd begrepen had en dus iets anders verwachtte in deel 2 van dit boek.

Het boek begint al heel anders dan ik verwachtte en iets te erotisch naar mijn smaak. Aan de andere kant, misschien is het wel nodig om de toekomstige relatie tussen Michael (15) en Hanna (in de 30?) te begrijpen. De latere ontmoeting in de rechtzaal en het contact vanuit de gevangenis. Het verhaal over de concentratiekampen. Alles bevat elementen die al in het eerste deel van het boek aan bod komen.

Het boek heeft me na deel 1 aangenaam verrast en meerdere malen gebeuren er dingen die ik niet direct had zien aankomen, maar die wel precies kloppen. Blij dat ik het boek gelezen heb, en zeker aan te raden. Binnenkort is het tijd voor de film.

2 opmerkingen:

Marieke zei

Leuk dat het boek je zo bevallen is. Ik vond de film ook best wel leuk, maar het is toch nét iets anders dan het boek, iets oppervlakkiger, vind ik. Maar al met al, blijft het een leuke film.

Ik vond het in het boek alleen vervelend dat de leeftijden soms niet leken te kloppen in het tweede deel. Had jij dit ook?

Boekenwijs zei

Het niet kloppen van leeftijden is mij niet echt opgevallen. Maar ik kan me goed voorstellen dat ik daar ook niet echt aandacht voor heb.