23 mei 2010

The secret life of E. Robert Pendleton

In tegenstelling tot de Nederlandstalige thrillers die de naam krijgen literair te zijn, was The secret life of E. Robert Pendleton van Michael Collins dat wel. Maar ik vraag me af of ik daar op zat de wachten. Soms wel erg hoogdravend en met details die het verhaal niet verder helpen. Te veel losse eindjes. En aan het einde weet ik nog niet zeker wie Amber vermoordt heeft...

Na een mislukte zelfmoordpoging van een professor, Pendleton, op de universiteit van Bannockburn wordt in zijn huis een nooit uitgebrachte maar wel gedrukte roman van hem gevonden: Scream. En de daarin beschreven moord komt wel erg overeen met een moord die rond het moment van drukken van deze roman werd uitgevoerd in de omgeving. Maar er zijn meer verdachten. En steeds lijkt iemand anders het gedaan te hebben. En wie het uiteindelijk was, ik weet het niet zeker.

Daarnaast spelen Horowitz, vroegere vriend en nu rivaal van Pendleton en Adi, die de roman vindt en een scriptie over Pendleton schrijft, een belangrijke rol. Horowitz is met name een popi-jopi hork, die overal een boek uit wil maken en een slaatje uit slaan. Adi lijkt de enige te zijn die om Pendleton geeft.

Een verhaal met meerdere lagen, dat het bij mij niet erg goed deed. Alleen het middelste deel van de roman wist me te boeien. Het begin kostte me moeite om in het verhaal te komen en het einde duurde te lang...

Geen opmerkingen: