08 mei 2010

Intuïtie

Het volgende boek in mijn reeks van populaire wetenschappelijke boeken over psychologie: Intuïtie van Malcolm Gladwell. Over hoe we in een fractie van seconden beslissingen kunnen nemen. Over hoe eerste indrukken soms beter kunnen zijn dan langdurig onderzoek. Over hoe marktonderzoek kan falen als niet onder de juiste omstandigheden wordt getest. Over hoe ervaring je intuïtie traint.

Een boek met veel voorbeelden, waardoor het sprekend wordt. Interessant en eenvoudig leesbaar. Hopelijk ben ik me iets bewuster geworden van m'n onbewuste, al blijf ik waarschijnlijk ook intuïtief genomen beslissingen onderbouwen met argumenten die ik na het nemen van de beslissing verzin.

Deze auteur wekte mijn aandacht door zijn recent verschenen boek Wat de hond zag. Dat boek las ik nog niet, maar is al besteld. En andere boeken van Gladwell zullen ook wel volgen.

Geen opmerkingen: